آخرین خبرها
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران

برنامه ریزی زنجیره تامین (SCP)

یک زنجیره تامین شامل تمامی اجزای درگیر، مستقیم و یا غیرمستقیم است که خواسته مشتری را برآورده می نمایند. زنجیره تامین نه تنها شامل سازنده و تامین کننده بلکه شامل حمل و نقل کنندگان، انبارها، خرده فروشان و حتی خود مشتریان نیز ميباشد. در یک سازمان، مانند یک تولید کننده، زنجیره تامین شامل همه اموری است که در دریافت و تکمیل خواست مشتری نقش دارند. زنجیره تامین جریانی پویا است و شامل جریان ثابتی از اطلاعات، محصول و منابع مالی بین مراحل مختلف است.

یک زنجیره تامین معمولی می تواند شامل مراحل مختلفی باشد. مراحل زنجیره تامین عبارتند از:

  • مشتریان
  • خرده فروشان
  • عمده فروش ها/ توزیع کنندگان
  • سازندگان
  • تامین کنندگان مواد خام/ اجزا

 

 

 

 

 

هدف هر زنجیره تامین باید حداکثر کردن ارزش کل تولید باشد. ارزشی که یک زنجیره تامین تولید می کند اختلاف بین ارزش محصول نهایی برای مشتری و هزینه هایی است که زنجیره تامین برای انجام خواست مشتری متحمل می شود. مراحل تصمیم گیری در زنجیره تامین را با توجه به چارچوب زمانی تصمیم گیری می توان به طراحی، برنامه ریزی و اجرایی (عملیاتی) طبقه بندی کرد.

در عصر گسترش زنجیره های تامین جهانی و توسعه شبکه های تامین، برنامه ریزی موثر و مبتنی بر داده از زنجیره تامین بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.

برنامه ریزی زنجیره تأمین (SCP) فرآیند آینده نگرانه جهت ايجاد هماهنگی ما بين دارایی ها برای بهینه سازی تحویل کالا ، خدمات و اطلاعات از تأمین کننده به مشتری و متعادل سازی عرضه و تقاضا است. امروزه توانایی کنار آمدن با سرعت تغییرات در بازار ضمن کنترل هزینه ها در یک فضای جهانی که شامل عدم قطعیت زیادی می باشد، در انجام موفقیت آمیز تجارت مهم است. بنابراین باید چند سوال از خود بپرسید آیا پیش بینی های شما به اندازه کافی دقیق است که بتوانید پاسخ گوی تغییر پذیری در تقاضا باشید؟

آیا زنجیره تأمین شما به قدری شفاف است که بتوانید کل شرکت چند سایتی خود را با همان درجه دقت که یک سایت واحد دارید مرور کنید؟

آیا می توانید به مشتریان خود زمان های تحویل قابل اعتمادی بدهید و سفارش های آنها را  به موقع تحویل دهید؟ آیا می توانید تک تک قطعات موجودی خود را ردیابی کنید ، خواه در انبار باشد یا در مسیر حمل؟

و سرانجام ، آیا می توانید تمام موارد بالا را در یک مجموعه نرم افزاری سازمانی واحد انجام دهید که به شما امکان رشد و تغییر را با نوسان بازار می دهد؟

اگر با هر یک از این چالش ها روبرو هستید ، نگاهی دقیق به برنامه های IFS و به طور خاص برنامه ریزی زنجیره تأمین IFS بیندازید. یک راه حل واحد و یکپارچه که تمام نیازهای زنجیره تأمین شما را پوشش دهد ، شما را به قلب تجارت نزدیکتر کرده و از رقبای خود جلو ببرد. نرم افزار و فناوری ما برای تسهیل تجارت شما و حذف کارهای فاقد ارزش افزوده از فرایندهای موجود طراحی شده است. همچنین راه حل های هوشمند این نرم افزار برای برنامه ریزی تقاضا، فروش، انبارداری و تدارکات دلایل دیگری است که چرا برنامه های IFS مورد انتخاب بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان می باشد.

با نرم افزار زنجیره تامین دیجیتال انعطاف پذیر بمانید. ماژول برنامه ریزی زنجیره تأمین IFS که به طور کامل در نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) ما تعبیه شده است ، به همه افراد سازمان شما امکان می دهد یک نمایش قطعی از داده های کسب و کار شما داشته باشند. با داده هایی که می توانید به آنها اعتماد کنید کار کنید. تمام اطلاعات در سرتاسر برنامه و در زمان واقعی به روز می شوند و می توانید با یک دیدگاه تلفیقی به همه افراد سازمان خود قدرت دهید.

در ادامه قابلیت های اصلی ماژول برنامه ریزی زنجیره تامین در نرم افزار IFS بیان شده است.

 

  • برنامه ریزی و پیش بینی تقاضا  (DP)
  • برنامه ریزی فروش و عملیات (S&OP)
  • برنامه زمان بندی اصلی تولید (MS)
  • برنامه ریزی احتیاجات مواد (MRP)
  • برنامه ریزی منابع مورد نیاز (RRP)
  • برنامه ریزی نیازمندی های ظرفیت (CRP)
  • زمان بندی مبتنی بر محدودیت (CBS)
  • سیستم کانبان (KANBAN)

 

برنامه ریزی و پیش بینی تقاضا

پیش بینی های تقاضا اساس برنامه ریزی تمامی زنجیره های تامین را شکل می دهند. قابلیت های برنامه ریزی و پیش بینی ما که در همکاری نزدیک با مشتریان ما توسعه یافته است ، شما را قادر می سازد تا هزینه های مدیریت را کاهش دهید ، خدمات مشتری را بهبود و بازگشت سرمایه را افزایش دهید.

دقت پیش بینی را با چندین مدل مختلف آماری و روش های اندازه گیری خطاهای پیش بینی افزایش دهید. مدل ها شامل Best Fit ، Bayesian ، Brown's سطح و روند و بسیاری دیگر هستند. با کمک به شما در اطمینان از تولید مقدار مناسب محصول در زمان مناسب ، راه حل ما منجر به بازگشت سرمایه (ROI) می شود که شما نیز به سطح خدمات دلخواه و تحویل مشتریان خود علاقه مند خواهید شد. برنامه ریزی و بازپرسازی (Replenishment) موجودی را اصلاح کنید.

اتصال مستقیم به IFS Demand Planning به شما امکان می دهد سریعتر و موثرتر به تغییرات تقاضا و دقت پیش بینی پاسخ دهید.

 

 

 

 

برنامه ریزی فروش و عملیات (S&OP)

برنامه ریزی فروش و عملیات (S&OP) یک فرایند مدیریت کسب و کار است که توسط تیم اجرایی برای دستیابی به همسویی و همگام سازی در بین تمام وظایف سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این قابلیت شما می توانید ایجاد تعادل مناسب بین عرضه و تقاضا در میان مدت و بلند مدت دست یابید و هزینه های سازمان خود را به حداقل ممکن کاهش دهید. این فرایند مجموعه ای از تصمیمات است که نهایتا خروجی آن دستیابی به تعادل در سیستم است.

 

 

 

 برنامه زمان بندی اصلی تولید (MS)

برنامه زمانبندی اصلی فرآیند برنامه ریزی دقیق است که خروجی تولید را ردیابی می کند و این را با سفارشات مشتری مطابقت می دهد. برنامه اصلی (MS) نمایشی است از مواردی نظیر تقاضا ، از جمله تقاضاهای پیش بینی شده، تقاضاهای تعهد شده، برنامه زمان بندی اصلی (MPS)، موجودی در دست و موارد عقب مانده (backlog). وظیفه MS این است که دیرترین زمان های قابل قبول برای شروع برنامه تولید اصلی (MPS) جهت مواجهه نشدن با کمبود را نشان دهد. از این قابلیت می توانید به عنوان رابطی بین برنامه تولید تجمیعی و کنترل تولید در کف کارگاه استفاده کنید. علاوه بر این ، MS منجر به تقاضای ناخالص می شود که اساس برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP) را تشکیل می دهد.

 

 

 

 

برنامه ریزی احتیاجات مواد (MRP)

برنامه ريزي مواد مورد نياز، روشي است كه با يك پيش بيني براي تقاضاي محصول ساخته شده شروع مي شود و وابستگي تقاضا را با توجه به :

  • انواع اجزا مورد نياز
  • نياز هاي كمي دقيق
  • زمانبندي سفارشات جهت تامين يك برنامه توليد، تعيين مي كند.

با استفاده از این قابلیت می توانید فرآیند تولید خود را مدیریت و به کاهش نقدینگی مورد نیاز برای سازمان خود دست یابید. بدین ترتیب سود حاصل از سرمایه گذاری شما افزایش می یابد. در سازمان های تولید کننده مبالغ هنگفتی از نقدینگی در انبارسازی قطعات در حین ساخت و در انتظار برای مونتاژ شدن درگیر می شوند. قابلیت برنامه ریزی احتیاجات مواد، سعی در به حداقل رساندن این نقدینگی دارد.

 

 

برنامه ریزی منابع مورد نیاز (RRP)

برنامه ریزی منابع مورد نیاز (RRP)، برنامه ریزی نیازهای منابع تولیدی از جمله ماشین آلات / تجهیزات ، کارگران ، سطوح موجودی بر اساس برنامه تولید است. با استفاده از قابلیت برنامه تولید ، برنامه ظرفیت و برنامه مالی بررسی می شود.  شما بعد از ایجاد پیش بینی بلند مدت ، اما قبل از اجرای برنامه زمان بندی اصلی ، یک برنامه مورد نیاز منابع را ایجاد می کنید.

 

 

برنامه ریزی نیازمندی های ظرفیت (CRP)

برنامه ریزی نیازمندی های ظرفیت (CRP) عبارتست از عمل تخمین، اندازه‌گیری، تنظیم حدود و سطوح ظرفیت. با استفاده از این قابلیت، برنامه‌ریزی جزئی تر و دقیق تر از مقدار تولید در هر ایستگاه کاری و هر ماشین به همراه زمان مورد نیاز برای تولید هم برای برنامه ریزی نیازمندی مواد (MRP) و هم برای سفارشات در حال انجام در کارگاه تهیه شده و با زمان در دسترس ماشین آلات، نیروی انسانی و ... مقایسه می‌شوند.

 

 

زمان بندی مبتنی بر محدودیت (CBS)

زمانبندی مبتنی بر محدودیت روشی برای حل مشکلات برنامه ریزی در سازمان با بیان محدودیت ها در مورد متغیرهای مسئله است. با استفاده از این  قابلیت می توانید برنامه ریزی پیشرفته (AP) را با درنظرگیری محدودیت های سازمان خود، انجام دهید.

 

سیستم کانبان (KANBAN)

كانبان کلمه اي ژاپنی و به معني كارت مي باشد و عبارت از برگه اي كاغذي و يا كارتي پلاستيكي كه درون يك پاکت پلاستيكي شفاف قرار دارد. روي اين برگه يا كارت اطلاعاتی در مورد مواد و قطعه و فرایند قبلي است كه هنگام تحویل كار توسط فرایندهای بعدي مورد استفاده قرار مي گيرد و سودمند خواهد بود و همچنين ممکن است كانبان حاوی اطلاعاتی در مورد سفارش كار يا حمل و نقل باشد. اين کارت ها در واقع جایگزین فرم های فوق شدند. با استفاده از این قابلیت می توانید به اهداف زیر دست یابید:

  • کاهش مشکل پالت(معطلی کمتر براي دریافت پالت خالي،برگشت وسيله حمل با پالت خالي،کاهش زمان تحویل محموله)
  • کاهش هزينه حمل و نقل
  • تسریع در دریافت بازخور مشکلات کيفي محصولات توليدي و کاهش تعداد قطعات معيوب توليدي
  • کاهش ضايعات ناشي از انبارش ناصحيح در انبارها
  • کاهش نگراني از کمبود قطعه در زمان سفارش گذاري و انجام برآورد صحيح تري از نياز دوره بعد
  • بستر سازي و توسعه فرهنگ توليد ناب در سازندگان
  • آگاهي از آخرين وضعيت محموله هاي ارسالي

 

صبا سینایی

دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات

برچسب ها : ERP , نرم افزار سپهر , نرم افزار یکپارچه سازمانی , Supply Chain Management (SCM) , IFS , نرم افزار بازرگاني , IFS در ایران , ERP در ایران , نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی , نرم افزار ERP , سپهر افروز صبا , مدیریت زنجیره تامین , برنامه ریزی زنجیره تامین (SCP) , برنامه ریزی احتیاجات مواد (MRP) , Material Requirements Planning (MRP) , برنامه ریزی ظرفیت سرانگشتی (RCCP) , IFS Applications , ماژول زنجیره تامین , نماینده IFS در ایران , نرم افزار زنجیره تامین , BPMS , استقرار ERP , Enterprise Resource Planning , Enterprise Application Software, Solutions & Systems , IFS Manufacturing , IFS Supply Chain Management , لجستيك , ROI