آخرین خبرها
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران

علت مواجه با شكست در پياده سازی ERP

انتخاب بین ارتقا یا خرید نرم‌افزار ERP‌، یک گام ضروری در راستای رشد کسب و کار شما در بازار پر رقابت امروزی است. به محض انتخاب سیستم نرم افزاري ERP و تامین کننده آن، موضوع پياده سازی ERP‌ و احتمال شکست آن به یک عامل مهم تبدیل می‌شود. خبر خوب این است که انتخاب تامین کننده مناسب برای سیستم ERP ‌به همراه برداشتن گام‌های صحیح در اجرا و پياده سازی آن می‌تواند خطر شکست را کاهش دهد و کسب و کار شما را به سمت رشد هدایت کند.
زمانی که شرکت‌های معروف  بلافاصله پس از تغییر سیستمی درعملیات پياده سازي خود دچار مشکل می‌شوند (ناتوانی در ارسال محصول، کمبودهای پیش‌بینی نشده، مشکل در رسیدگی به سفارشات)، این شکست در پياده سازی برنامه‌های ERP ممکن است به تیترهای بزرگ خبری تبدیل شود و اتهامات اجتناب‌ناپذیر و دادخواست‌های حقوقی راه خود را به مراجع قضایی باز می‌کنند. همچنین بازار شایعات آنقدر پر از گزارشات مختلف از شکست برنامه‌های منابع سازمانی است که گاهی اینطور به نظر می‌رسد که شکست‌های از این قبیل بسیار شایع است. واقعیت این است که شکست در ERP واقعا نادر است اما در صورت وقوع می‌تواند اثرات ویرانگری بر شرکت مذكور بگذارد.
آنچه که در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد این است که شرکت نمی‌تواند از تمامی مزایایی که نرم‌افزار ERP‌ قادر به ارائه آن است، بهره کافی برد و این به یکی از اصلی‌ترین دلایل ناامیدی اشاره می‌کند. نرم افزار سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی یک ابزار است. فناوری ERP‌ لزوما به تنهایی نمی‌تواند منجر به بهبود عملکرد شرکت، کاهش انبارداری، بهبود ارائه خدمت به مشتری یا از بین بردن آشوب در سطح کارخانه شود: برای ایجاد تغییر در عملکرد شرکت نیاز به همکاری توامان افراد، فرآیندها و فناوری ERP است. این المان‌ها باید در فرآیند پياده سازي کنار هم قرار گیرند.
زمانی که رهبری، کار گروهی و ارتباط مناسب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، پياده سازی ERP دچار شکست نخواهد شد.
پياده سازی ERP یک پروژه است و باید همانند یک پروژه برنامه‌ریزی و اجرا گردد. برای سازمان‌دهی و مدیریت پروژه و اجرای موفقیت‌آمیز نرم‌افزار سیستم ERP، به تیمی قوی، متعهد و میان‌رشته‌ای و رهبری قوی نیاز است. از آن مهمتر، تیم به کاربران آموزش می‌دهد که نحوه کارکرد سیستم جدید به چه ترتیبی است و چگونه با استفاده از آن می‌توانند وظایف روزانه خود را انجام دهند. سیستم جدید ERP‌ نحوه کارکرد افراد را تغییر می‌دهد  و علاوه بر این اطلاعات بسیار بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا با کمک آن وظایف خود را انجام دهند بنابراین باید این تغییرات را به خوبی بفهمند و با آن راحت باشند.
همچنین، پياده سازی برنامه ERP برای موفقیت نیاز به یک مجری قوی دارد. مجری مورد نظر باید بینش قوی داشته باشد تا توانایی نرم افزار سیستم ERP‌ را در رشد و بهبود کسب و کار درک کند و آن بینش را به باقی تیم اجرایی و مدیران شرکت منتقل کند، بدین ترتیب آنها با بدست آوردن این بینش می‌توانند منابع ضروری برای موفقیت را جمع‌آوری کنند. مدیر اجرایی در تمام مدت به رهبری و الهام بخشیدن به کارکنان شرکت ادامه می‌دهد تا در تمامی سطوح سازمان، پروژه بعنوان مهمترین و مقدم‌ترین فعالیت درنظر گرفته شود.
نبود یا ناکارآمدی هرکدام از این المان‌ها می‌تواند ریشه اصلی شکست باشد، منظور از شکست نرسیدن به تمام توانایی‌های بالقوه‌ای است که سیستم نرم‌افزار و فناوری ERP می‌تواند ارائه دهد. البته سیستم ERP انتخابی باید بهترین سیستم بر اساس نیازهای مخصوص شرکت و صنعت مورد نظر باشد ولی این موضوع معمولا مسئله اصلی شرکت‌ها نیست و بیشتر سازمان‌ها با بررسی‌های گسترده انتخاب مناسبی انجام می‌دهند.

چابکی کسب و کار

تامین کننده مناسب سيستم ERP بهمراه شرکای اجرایی مناسب = اجرای موفق سيستم ERP


بعنوان مثال شرکت فناوری‌های SmartTrade را در نظر بگیرید، یک شرکت نرم‌افزاری که راه‌كارهايي برای موثر کردن فرآیندهای تجاری و خدمات اجرایی در شرکت‌های تامین سرمایه، صرافی‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک ارائه می‌دهد. شرکت به یک سیستم مدیریت مالی پیشرفته نیاز داشت که بتواند همزمان بازارهای متعدد و رشد واحدهای پولی مختلف را بررسی و به آن رسیدگی کند. بعد از بررسی سیستم‌های نرم‌افزاری متعدد، شرکت فرانسوی برنامه Acumatica را بعلت ویژگی‌های پیشرفته و برجسته آن، ساختار ابری قوی، سفارشی‌سازی و قابلیت انعطاف، قیمت رقابتی و دوزبانه بودن (فرانسه-انگلیسی) انتخاب کرد.
آری کاستاما ، رئیس امور مالی و اداری شرکت در این خصوص گفت :”بعنوان توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، فناوری Acumatica از نظر ما برازنده، سازگار و پایدار است”.
در زمان اجرا و پياده سازي سیستم ‌نرم‌افزاری ERP، شرکت با همکار طلایی منتخب Acumatica با نام SiPD که در مونترال (کبک) مستقر است، همکاری کرد. تفاوت زمانی بین دو همکار بر اجرای موفقیت‌آمیز سيستم ERP‌ اثری نگذاشت.
کاستاما دراین خصوص گفت، ” همکار Acumatica، شرکت خدماتی SiPD  همواره نیازها و نگرانی‌های ما را به سرعت و با دقت پاسخ داده است. با اینکه آنها در یک قاره دیگر قرار دارند، فضای ابری ما را بهم نزدیک کرده است و ما حس می‌کنیم که آنها را مانند همسایه خود می‌شناسیم”.
از آنجاکه شرکت SmartTrade زمان کافی را به جستجو در خصوص تامین‌کننده مناسب فناوری ERP اختصاص و در نهایت انتخاب صحیح را انجام داد، اجرای کارآمد و موفق ERP را تجربه کرد.
چرا برنامه‌های پياده سازي ERP شکست می‌خورند؟
پاسخ به این سوال ساده است. کار خود را به درستی انجام ندهید و کار تیمی را حذف کنید. این جمله به این معنی است که اگر بین سیستم‌های مختلف موجود در بازار جستجو کنید، تامین‌کننده/ شریک اجرایی مناسب را برای شرکت خود انتخاب نمایید، با سیستم ERP‌ مانند یک ابزار برخورد کنید، یک مدیر اجرایی قوی در راس سیستم قرار دهید و پروژه را در سطح سازمان و با شرکت فعال تمامی افراد و مطلع کردن آنها اجرا نمایید، آنگاه می‌توانید سيستم ERP را با موفقیت پياده سازی کنید.

لينك مقاله: http://www.erpnews.com/erp-implementations-fail

برچسب ها : ERP , نرم افزار ERP , نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی , Enterprise Resource Planning , مراحل پياده سازي ERP , نمونه ERP , گام هاي پياده سازي ERP , پياده سازي ERP , مديريت منابع سازمان , Implementation , شكست پروژه نرم افزاري
نظرات بازدیدکنندگان
(بدون نظر)

نظری ثبت نشده
ثبت نظر جدید




توجه : تمامی اطلاعات با دقت تکمیل شود و پس از تایید مدیریت نظر قابل مشاهده خواهد بود