آخرین خبرها
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
نرم افزار IFS Application 10 با بیش از ۵۰۰ بروزرسانی
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
رونمایی از نسخه جدید و پیشرفته وب سایت شرکت صنایع روشنایی مازی‌نور
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
حضور شرکت سپهر افروز صبا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران

بهترين روش انتخاب ERP با 7 گام توسعه استراتژی IT

آیا از وجود تعداد زیاد ERP در بازار امروز كلافه شده اید؟ شما می توانید لیست نرم افزارهاي موجود را کوتاه کنید و با ایجاد یک استراتژی فناوری اطلاعات، در وضعيت كاملا نرمال و عاقلانه بهترين ERP را انتخاب كنيد.

استراتژی مناسب فناوري اطلاعات به شما کمک می کند تا از میان گزینه ها، بهترین نرم افزار را برای نیازهای خود مدنظر قراردهيد. همچنین می‌توانید در هنگام بررسی مزایا و معایب استراتژی‌های مختلف یکپارچه‌سازی، در مورد گزینه‌های استقرار و فناوری‌های پیشرفته به استراتژی خود تکیه کنید.

نمیدانید از کجا شروع کنید؟ امروز، ما اجزای یک استراتژی پايدار IT ، و همچنین به صورت گام به گام مراحل عملی آن را برای شروع بيان مي كنيم.

استراتژی فناوری اطلاعات IT چیست؟

استراتژی فناوری اطلاعات نقشه راهی است که سرمایه گذاری های فناوری شرکت را هدایت می کند. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت یک سازمان و روش های دستیابی به آنها با استفاده از فناوری اطلاعات را برنامه ریزی و تعریف می کند.

بدون چنین طرحی، درک اینکه دقیقا چگونه باید از فناوری برای حمایت از کسب و کار شما استفاده شود، چالش برانگیز است. در نتیجه، ممکن است وسوسه شوید که در یک راه حل جدید ERP صرفاً به دلیل ويژگي هاي اضافه و جذاب یا هیاهوی صنعت سرمایه گذاری کنید. سپس، زمان، پول و منابع را صرف اجرای آن خواهید کرد تا بعدا متوجه شوید که نیازهای شما را برآورده نمی کند.

هنگامی که یک استراتژی فناوری اطلاعات به درستی انجام می شود، نتیجه همراستایی بین کسب و کار و قابلیت های فناوری اطلاعات است، جایی که هر دو عملکرد یکدیگر را هدایت می کنند. به زبان ساده، این بدان معناست که بودجه های فناوری صرف فعالیت هایی می شود که برای کسب و کار ارزش ایجاد می کند.

آیا زمان آن رسیده است که استراتژی فناوری اطلاعات خود را دوباره تعریف کنید؟

این احتمال وجود دارد که سازمان شما در حال حاضر با نوعی استراتژی فناوری اطلاعات کار می کند. با این حال، ممکن است نقشه راه قدیمی یا نامشخصی را دنبال کنید.

استراتژی فناوری اطلاعات یک فرآیند پيوسته است، نه یک رویداد لحظه به لحظه. اين استراتژي باید همانند شرکت شما تکامل یابد. به همین دلیل، نیاز به تغییرات تدریجی دارد که مطمئن شود آيا همچنان به کسب و کار شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند.

 

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد استراتژی شما نیاز به تجدید دارد:

1.  اگر شما در حال کار با فناوری قدیمی سازمانی هستید

هنوز از همان نرم‌افزار سازمانی که ده سال پیش پیاده‌سازی کرده‌اید، استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است، تیم فناوری اطلاعات شما احتمالاً درخواست‌های پشتیبانی و عیب‌یابی زیادی را دريافت می‌کند.

حتی مدرن ترين سیستم‌ها با گذشت زمان منسوخ می‌شوند، بنابراین مهم است که سیستم خود را جایگزین و ارتقا دهید.

اکثر سازمان ها هر ده سال یکبار یک بازنگری اساسی فناوری اطلاعات انجام می دهند. اگر هر دهه تکنولوژی سازمانی خود را جایگزین نمی کنید، می توانید مطمئن باشید که رقیب شماست.

هیچ زمانی بهتر از اکنون برای بررسي جايگزيني سیستم های قدیمی خود با راه حل های مدرن تر وجود ندارد.

2.  اگر استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار شما همسو نباشند

وقتی یک CIO ایده نرم افزار ERP جدید را معرفی می کند، معمولاً نیت آنها خوب است. با این حال، گاهی اوقات، این اهداف با اهداف سازمان همسو نیستند.

به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است بخواهد هزینه های سرمایه ای را کاهش دهد، در حالی که CIO می خواهد یک راه حل SaaS را به جای یک راه حل داخلی پیاده سازی کند.

راه حل این چالش چيست؟ با تعریف اهداف استراتژیک کسب و کار خود شروع کنید. سپس با CIO خود همکاري کنید تا اهداف IT را که از اهداف استراتژيك كسب و كارتان پشتیبانی می کنند، تعریف کنید.

به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است بخواهد هزینه های سرمایه ای را کاهش دهد، در حالی که CIO می خواهد یک راه حل SaaS را به جای یک راه حل داخلی پیاده سازی کند.

 

3. اگر گزینه های استراتژیک فراتر از ERP را در نظر نگرفته اید

در حالی که پیاده‌سازی ERP یکی از راه‌های اجرای استراتژی فناوری اطلاعات شما است، لازم نیست تنها گزینه‌ای باشد که در نظر می‌گیرید.

به جای ERP، ممكن است نوع دیگری از فناوری سازمانی، مانند نرم افزار HCM یا CRM براي شركت شما مناسب تر باشد.

قبل از اینکه وارد پروژه شوید، برای درک وضعیت فعلی و آینده خود وقت بگذارید. فرآیندهای کسب و کار موجود خود را ترسیم کنید و به دنبال راه هایی برای مهندسی مجدد یا بهبود آنها برای حل مسائل مهم و بهبود عملکرد باشید. سپس، تصمیم بگیرید که چه نوع فناوری را برای فعال کردن این استراتژی باید پیاده سازی کنید.

4.  اگر هیچ برنامه عملی وجود ندارد

بدون وجود یک نقشه راه عملی فناوری اطلاعات، ممکن است چندین دهه در سیستم های قدیمی خود گیر بیفتید. شما به یک برنامه عملی نیاز دارید که اعضای تیم بتوانند هنگام تصمیم گیری استراتژیک از آن پیروی کنند.

هنگام ایجاد این نقشه راه، مطمئن شوید که سهامداران کلیدی و رهبران تجاری را درگیر می کنید. با همديگر باید یک برنامه چند ساله ایجاد کنید که شامل مراحل عملی برای چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات برای دستیابی به چشم انداز سازمانی باشد.

5.  اگر استراتژی فناوری اطلاعات شما با بازگشت سرمایه (ROI) سازمان شما مطابقت ندارد

سقراط دستورات فلسفی خود را با یک جمله خلاصه کرد: «خودت را بشناس». وقتی صحبت از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات می شود، این توصیه درست است. قبل از اینکه بتوانید با یک استراتژی رو به جلو حرکت کنید، باید سازمان خود را از درون به بیرون بشناسید.

چه نوع هزینه هایی را تحمل می کنید؟ سطح تحمل ریسک شما چقدر است؟

به عنوان مثال، اگر شما یک سازمان ریسک گریز در یک صنعت بالغ با حاشیه سود بسیار کم هستید، پس اجرای یک راه حل پرخطر و پرهزینه منطقی نیست.

هنگامیکه محدودیت‌های فعاليتهايتان را بشناسید، می‌توانید استراتژی واضح‌تري را ایجاد کنید.

 

7 گام برای توسعه استراتژی فناوری اطلاعات

ایجاد یک استراتژی از ابتدا می‌تواند یک چشم انداز فوق العاده باشد، بنابراین مفید است که آن را به مراحل کوچک تقسیم کنید که بتوانید به ترتیب به آن نزدیک شوید.

1. استراتژی کلی کسب و کار خود را تعریف کنید

قبل از اینکه زمان زیادی را برای استراتژی فناوری اطلاعات خود صرف کنید، ابتدا مطمئن شوید که یک استراتژی کسب و کار اساسی در اختیار دارید. این نقشه راهی است که مشخص می کند کسب و کار شما به کجا می رود و چگونه به آنجا خواهید رسید.

هنگامی که این طرح را ایجاد کردید، آسان تر می توانید ببینید که چگونه سرمایه گذاری های IT شما در تصویر بزرگتر قرار می گیرد. با شروع کار با IT ممکن است تصمیماتی بگیرید که با اهداف بلندمدت شما همسو نباشد.

 

2.  نقش واحد فناوری اطلاعات خود را درک کنید

فناوری اطلاعات چه نقشی در سازمان شما دارد؟ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد، اما باید بدانید کجا ایستاده اید.

در برخی از شرکت ها، تیم های فناوری اطلاعات به عنوان یک کالا در نظر گرفته می شوند. در برخی دیگر، آنها یک تمایز رقابتی حیاتی هستند که برای ارائه سطح خدمات مورد انتظار مشتریان مورد نیاز است.

با توجه به موقعیت خود، ممکن است تصمیم بگیرید که فعاليتهاي فناوری اطلاعات خود را به یک ارائه دهنده شخص ثالث برون سپاری کنید، یا ممکن است تصمیم بگیرید که آن شایستگی ها را در داخل خود حفظ کنید. این تصمیم همچنین بر نوع فناوری مورد نظر شما تأثیر می گذارد.

3.  شایستگی های واحد فناوری اطلاعات خود را ارزیابی کنید

سطح تخصص IT که تیم فناوری اطلاعات شما دارد و همچنین نحوه تنظیم زیرساخت فیزیکی شرکت خود را در نظر بگیرید.

اگر دپارتمان فناوری اطلاعات شما بسیار پیچیده است، ممکن است بتواند یک استراتژی ERP در محل را مدیریت کند. با این حال، اگر تیم شما پیچیده تر باشد، یک سیستم ERP نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ممکن است مناسب تر باشد.

در نظر نگرفتن اين موضوع كه چقدر کارمندان شما می توانند به طور واقع بینانه فشار تحمل کنند، می تواند به معنای بارگذاری بیش از حد آنها با سیستم های پیچیده ای باشد که آمادگی مدیریت آن را ندارند.

4.  همه گزینه های خود را در نظر بگیرید

همین چند سال پیش، کسب‌وکارها فقط می‌توانستند از میان چند ERP انتخاب کنند. این معمولاً به معنای انتخاب راه حلی بود که به طور کامل نیازهای شما را برآورده نمی کرد لذا منجر به سفارشی سازی های پرهزینه و وقت گیر می‌شد.

با این حال، اکنون تقریباً گزینه های زیادی وجود دارد. علاوه بر پلتفرم های اساسی ERP، شما راه حل های مختلفی دارید که بر روی نيازمنديها و صنایع خاص تمركز دارند.

خودتان را به یک سیستم ERP کامل محدود نکنید و تنها به راه حل های تکنولوژیکی محدود نشوید. ممکن است بخواهید به سادگی فرآیندهای کسب و کار خود را دوباره مهندسی کنید یا مدل کسب و کار خود را دوباره طراحی کنید.

5 . بلند مدت فکر کنید

گرفتار شدن در هیجان یک پروژه ERP و عجله در انتخاب فناوری که در کوتاه مدت به نفع شرکت شما باشد، آسان است اما دقیقاً آن را برای موفقیت بلندمدت تنظیم نمی کند.

همانطور که استراتژی IT خود را توسعه می دهید، بهتر است یک چشم انداز تصویر بزرگ داشته باشید. یکی از بخش‌های مهم این امر این است که مطمئن شوید سیستمی که انتخاب می‌کنید به طور یکپارچه با سیستم‌های موجود شما یکپارچه می‌شود.

به عنوان مثال، برخی از پلتفرم های CRM با برخی از سیستم های ERP به خوبی کار نمی کنند. اگر قصد دارید در نهایت هر دو نوع فناوری را نصب کنید، هوشمندانه است که قبل از قفل کردن خود در یک راه حل خاص از محدودیت ها آگاه باشید.

6. جنبه های غیر فنی را فراموش نکنید

یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست ERP این است که رهبران کسب‌وکار فقط بر جنبه‌های فنی تمرکز می‌کنند، بدون اینکه به افراد و فرآیندهای تحت‌تاثیر فکر کنند.

مدیریت تغییر سازمانی بر دلایل عقب‌نشینی کارکنان از فناوری جدید تمرکز می‌کند و به دنبال راه‌هایی برای کاهش این خطر است. از آموزش کاربر نهایی تا یک برنامه ارتباطی واضح، راه‌های زیادی وجود دارد که رهبران کسب‌وکار می‌توانند علاقه خود را در مورد تغییر افزایش دهند و کاربران را به پذيرش اين موضوع تشویق کنند.

مگر اینکه مدیریت تغییر، بخشی از استراتژی فناوری اطلاعات شما باشد؛ می توانید برترین سیستم ERP را در بازار پیاده سازی کنید و همچنان در رسیدن به اهداف تجاری خود ناکام باشید. همانقدر که انتخاب فناوری مناسب مهم است، توانمندسازی نیروی کارتان برای استفاده از آن مهم‌تر است.

در عین حال، اهمیت مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار را دست کم نگیرید. اگر سیستمی که پیاده‌سازی می‌کنید با آن پارامترها مطابقت نداشته باشد، نگه‌داشتن سخت‌گیرانه به گردش‌های کاری آشنا می‌تواند یک شکست بزرگ باشد.

به جای توسعه یک استراتژی فناوری اطلاعات که فقط بر فناوری متمرکز است، حتماً برنامه‌ای برای افراد و جنبه‌های فرآیند فناوری اطلاعات خود نیز تعریف کنید.

7. هنگام مواجهه با تاکتیک های فروش فروشنده، بر استراتژی فناوری اطلاعات خود تکیه کنید

در طول انتخاب ERP، فراموش نکنید که فروشندگان به جای راه‌حلی که برای شما مفید است، بهتر می‌توانند راه‌حلی را به شما ارائه دهند که به نفع آنها باشد. بسیاری از نمایندگان فروش نرم‌افزار برای فروش سیستم‌های ERP، تجارت الکترونیک، CRM یا مدیریت انبار خود تلاش می‌کنند بدون اینکه در نظر بگیرند که آیا آنها برای نیازهای شما مناسب هستند یا خیر.

به همین دلیل است که هنگام مرتب‌سازی گزینه‌های نرم‌افزار، داشتن یک دیدگاه بی‌طرفانه مهم است. در غیر این صورت، می‌توانید تحت تأثیر یک فروشنده باهوش قرار بگیرید که فناوری‌های پیشرفته‌ای را به شما ارائه می‌دهد، که هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند درد فوری شما را کاهش دهد.

هر سازمانی به یک استراتژی فناوری اطلاعات نیاز دارد

شما بدون استفاده از نقشه به یک سفر جاده ای نمی روید، پس چرا بدون اینکه ابتدا مسیر خود را تعیین کنید، یک پروژه عظیم و گسترده را انجام مي دهید؟

کلید اجرای موفق ERP این است که اطمینان حاصل شود که هر تصمیم IT که می گیرید با قابلیت های سازمانی، تحمل ریسک و اهداف شما مرتبط است.

حفظ این دیدگاه بلندمدت، زمانی که بر روی عملیات روزمره تمرکز می کنید که بتواند کسب و کار شما را طولاني مدت سرپا نگه دارد، می تواند سخت باشد. تیم مشاوره ERP ما می تواند به شما کمک کند یک گام به عقب بردارید و استراتژی ایجاد کنید که اطمینان حاصل کند تصمیمات امروزی به سازمانی که می خواهید تبدیل شوید کمک می کند.

 برای مشاوره رایگان يا انجام ارزيابي نرم افزار موجود در سازمانتان با هزينه معقول به منظور بررسي تطابق نيازمنديهايتان با فرايندهاي موجود در IFS 10 با ما تماس بگیرید

برچسب ها : ERP , IFS , ERP در ایران , نرم افزار ERP , پياده سازي ERP , گام هاي پياده سازي ERP , مراحل پياده سازي ERP